torsdag 24 februari 2011

Baka en enkel men ROLIG kaka till barnen!

Hej allihopa!

Barnen har sportlov så jag undrade om vi inte skulle baka en enkel men god sockerkaka idag! Svaret var såklart ja! Eftersom vi ändå skulle baka så kunde vi väl experimentera lite och göra det roligt. Det här är en ganska så enkel kaka och kan man baka en enkel socker kaka så ska man nog fixa det här tills sitt barns kalas utan att behöva tillbringa alltför lång tid i köket! ;) Istället för att tråka er med en massa text så visar jag er hur det gick med bilder!


Det började med att barnen gjorde i ordning smeten;)

Anthon smörar formen

Alvin vill såklart också va med! ;)
Amanda knäcker  2 ägg
Anthon tillsätter 1 1/2 dl socker :P

Och Amanda vispar tills det blir riktigt pösigt! ;)
Anthon blandar 2 1/2 dl vete, 2 tsk bakpulver, och 2 tsk vaniljpulver i en skål

Anthon rör försiktigt ner mjölblandningen medan Amanda rör om för hand

Sedan så tillsätter Anthon 1 dl mjölk och 50 g smält margarin
Smeten skall i en RUND form ;)

 Sen ska den in i ugnen som är uppvärmd på 175 grader i 30-35 minuter

Först delar Amanda kakan såhär
Sedan delar Anthon den mindre halvan mitt itu.

 
Såhär ser den ut en sålänge
Nu är det min tur ;) Jag har gjort frostingen och sätter ett tunt lager runt hela kakan för att sedan kyla den i 20-30 minuter. Sätter en större klick mellan kak halvorna för att fästa ihop dom

När den har kylt ner och frostingen stelnat lite så är det lättare att smeta på resten av frostingen
Sedan är det bara att dekorera som man vill!

För att färga frostingen så använder jag gelfärger. Man kan även andvända vanlig hushållsfärg men eftersom gelfärgen är så koncentrerad så behöver man inte andvända så mycket så det stör inte konsistensen och smaken pluss att det finns fler och roligare färger hihi men som sagt absolut inget måste ;)

Nu så får dom sin belöning hihi
Visst! Det blir mycket socker och onyttigheter , men gott är det och på kalas t.ex så får man vara onyttig :P

Jag andvände samma frosting som på velvetkakan ifall någon undrar...den är bara för god ju! hihi








1 kommentar:

  1. ded här er en fin orm jag vet inte om jag vogar äta den tortan för att jag er ganska redd för ormar hehe jag skojar bara ded blir spännande att få smaka på tårtan som jag hoppas få göra bæbæ mamma.

    SvaraRadera