måndag 28 februari 2011

Täcka tårta!

Hej allihopa! :D

Ja efter att ha sett t.ex Cakeboss och tittat på hur dom dekorerade dessa tårtor så trodde jag att det fanns bara en sorts "fondant" som man täckte tårtan med...men oj hade jag fel. Jag började leta efter recept och inte nog med att det fanns olika sorters recept utan ett flertal olika namn på allting... helt omöjligt för en nybörjare att veta vilket man ska ta ju så man får verkligen pröva sig fram. Vilket jag nu har gjort och tänkte ge er ett par av mina favoriter. :P Dom har ju även olika konsistent o smak... Man kan ju såklart köpa färdig massa i tårtbutikerna men jag gillar hemgjort (Inte för att jag har smakat på fabrikat, men tycker oftast att hemlagat,hembakat mm är bäst :P ) Dessutom så har jag läst på olika forum att dom färdigköpta inte smakar så bra utan har mer fabrikat smak.

Utav dom som jag har prövat så har jag tre jag gillar för olika saker!

Sockermassa = Den är väldigt elastisk och bra att  jobba med, blir väldigt fin och slät

Marsmallowfondant = Smakar jättegott, fluffig och yummy. Ok att arbeta med och blir fin men inte lika fin och slät som med sockermassan :P Men smaken vinner nog här ;) Och så är den snabb och enkel att göra ;)

Choklad massan= Tycker att den smakar yummy och gick bra att arbeta med. Den passar bäst om man bara vill ha choklad smak ju. Fast klart den blir ju mörkbrun eftersom jag använde mörkchoklad så det blir nog inte bra om man vill färga den. Har läst att man kan även använda vitchoklad och då kan man ju även färga massan hur man vill...samtidigt så har jag läst att massan är svårarbetad med vitchoklad eftersom den är så fet. Jag har inte provat just det men kommer att göra det snart så jag kan ju återkomma om hur det gick. ;)

På sockermassan tex så fanns det många olika recept varav några utan glycerol (man kan köpa på apotek eller tårtbutiker) Men jag tyckte inte alls om dom recepten som var UTAN eftersom då ville massan bara gå sönder och det blev inte alls bra. Här kommer iallafall dom recepten som funkar för mig:

Innan du påbörjar någon av dessa recept tänk på:
Innan du börjar så OLJA in Alla redskap och även dina händer (jag har på vinylhandskar) För det blir väldigt kladdigt! Jag använder min kitchen aid för att knåda men det är helt ok att göra det för hand, men som sagt olja in skålen och knådaren så att inte massan fastnar överallt. Olja sedan in bordet där du skall jobba med massan!

Plasta in massan ordentligt och vill du använda den samma dag så låt den åtminstone få stå någon timme. ;) Tänk på att den torkar så du vill inte att den står oplastad för länge när du jobbar med den.


Sockermassa:

Den här mängden räcker att täcka en stor tårta på 24-26 cm i diameter, inklusive dekorationer
  • 1 msk gelatin
  • 0,6 dl kallt vatten
  • 1,25 dl vit sirap (Det måste vara VIT sirap om man vill ha  massan riktigt VIT
  • 1 msk glycerol (finns på apoteket)
  • 2 msk kokosfett
  • 900-1000 gram florsocker
  • 2-3 droppar färg och /eller smak om man så önskar

    (Angående färg så är det bättre med gelfärg eftersom den är så koncentrerad och ger mer färg. Tänk på att när du tillsätter färg så får du även tillsätta mer florsocker men det känner du själv.)
Gelfärger
  Blanda gelatinet och det kalla vattnet. Låt det stå tills stå tills det har tjocknat och  placera sedan blandningen i vattenbad tills allt har lösts upp. Tillsätt sirapen och glycerolen, blanda väl. Rör i kokosfettet och dra bort från värmen. Tillsätt eventuellt smak och färg. Låt blandningen svalna tills den är fingervarm. Häll hälften av florsockret i en skål och häll i den fingervarma blandning. Blanda väl. Tillsätt  resten av florsockret sakta medans du rör om och blanda tills kladdigheten minskar. Det är dock viktigt att inte tillsätta för mycket florsocker, sätter man för mycket florsocker blir sockermassan för torr och svår att jobba med och spricker lätt. Så lämna sockermassan hellre kladdig lite kladdig och om det behövs kan du i stället tillsätta mera florsocker vid utkavlingen.



Marshmallowfondant:
Den här mängden räcker att täcka en stor tårta på 28 cm i diameter
  
  • Ca 200 gram Haribos marshmallows
  • Ca 500 gram florsocker
  • 2,5 msk vatten
  • 50 gram kokosfett
Du sätter marshmallowsen i en skål tillsammans med vattnet och värmer i 30 sekunder. Sedan rör du om och fortsätter värma den i 30 sekunder tills den smält helt. Sedan
Tänk på att det bara ska vara vita om du nu vill ha massan vit :P

Chokladmassa:
Den här mängden räcker att täcka en tårta på 22-24 cm i diameter
  • 200 gram mörkchoklad 
  • 80 gram vitbaksirap
  • 300 gram sockermassa 
Smält chokladen över vattenbad. Blanda ner sirapen. Låt blandningen svalna till fingertemperatur. Knåda ihop chokladmassan med sockermassan. Man kan använda massan genast, men det är rekomenderat att göra den någon dag i förväg, paketera den mycket väl i plastfolie och när man använda den nästa dag värmer man den några sekunder i micron, och sen går det bra att kavla ut den med hjälp av lite matolja.
(Jag har dock andvänt den samma dag.)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar