onsdag 2 mars 2011

Bullbak och medalj!

Ja jag hade ju lovat Anthon bullar imorse när jag lämnade honom på dagis imorse! Här får ni följa med mig när jag bakar och sedan följer receptet nedanför och en glad pojke :)



Först blanda jag torrvarorna

 Smälter margarinet, tillsätter mjölken och värmer tills det är fingervarmt och smular då i jästen och rör om tills den löst upp

Sedan häller jag mjölkblandningen sakta i  medan det knådas

Låt knåda tills smeten lossnar ifrån skålen (jag brukar dock börja med 10 dl vetemjöl och sedan tillsätter jag resten smått och smått tills det lossnar ifrån skålen)

Sen får degen jäsa i ca 40 minuter

Så ska det se ut :)

Jag delar degen i 4 delar och börjar kavla ut första delen, brer på smör och strör sedan på kanel blandat med socker
Jag gillar dessa när jag penslar på smör och ägg eftersom då fastnar inget hår på degen :D






Rullar upp och skär ner :)
Sätter dom i formar och sedan får dom jäsa lite till
Jästa!
Penslar på ägg och strör på pärlsocker
Dom får vara i ugnen på ca 225 grader i ca 10 minuter
Voila
 Anthon gick barnens Vasalopp idag! :D Han ville inte först men det hade blivit bra sedan och han hade riktigt kul! Sedan så fick han både ett Diplom OCH en MEDALJ! ojojoj Och här hemma fick han också sin belöning.... mammas BULLAR! hihi




  Riktigt duktig kille <3
                         
Recept på kanelbullarna!
  • 150 gram smör
  • 1/2 liter mjölk
  • 50 gram jäst
  • 1 dl socker
  • 1/2 tsk salt
  • ca 14 dl vetemjöl
Fyllning!
  • socker och kanel (blandat efter egen smak)
  • Smält smör eller rumstempererat (Till att pensla på deget)
  • 1 ägg till pensling
  • Pärlsocker
 Ja nu får jag väl städa och sedan göra iording kvällsmaten...det skall bli fiskgratäng ikväll.

Ha det så bra alla glada!

2 kommentarer:

  1. Haha vaa söööt Anthon va pa den sista bilden med bullen! <3

    SvaraRadera