onsdag 9 mars 2011

Göra marsipan

Jag vill göra min egen marsipan till mina punsch rullar, fast jag använder färdig mandelmassa :) Jag hade gjort den själv men har ingen sån där kvarn som mal ner mandeln :P
Först så smälter jag smör och tillsätter vatten. Sedan rör jag i vetemjölet medans det sjuder tills det blir en enda stor klump.
Eftersom jag vill ha färgad marsipan så tänker jag att det kanske är enklare att färga den redan nu innan jag blandar in resten...
Jag kan ju alltid tillägga mer färg sen om jag vill ha det starkare..men nu har jag ju iallafall lagt grunden :)
Jag river ner mandelmassan och knådar sen ihop den med den andra smeten pluss florsockret
Marsipan.... man kan tillägga färg om man vill men jag är nog nöjd...jag börjar på rullarna så fort jag nattat Alvin!

Receptet kommer dock här:

  • 1½ dl vatten
  • 50 g smör
  • 1½ dl vetemjöl
  • 1 kg mandelmassa
  • ca 6 dl florsocker
(Jag har dock bara gjort halva eftersom det blir så mycket..halva räcker till att täcka en normalstor tårta)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar