fredag 11 mars 2011

Göra sockermassa, sugarpaste = sp

Hej! Nu har jag gjort sockermassan och den får vila någon timme innan jag börjar dekorera tårtan. :)
Receptet har ni under kategorin recept Täcka tårta.
Först så blandar du gelatin pulvret i kallt vatten. Vänta tills det tjocknar.
Sedan så sätter du det i vattenbad och väntar tills det smälter. När det smält så blandar du sirat och glycerin väl. Och till sist  så blandar du i cocosfettet och låter det svalna
Som ni ser så har jag smörat in skålen med cocosfett och alla redskap och sedan häller jag i blandningen. Efter att det blivit fingervarmt så blandar jag i hälften av florsockret och låter maskinen knåda väl.
Sedan så tillsätter du lite florsocker i taget medans maskinen knådar...du behöver inte alltid andvända allt florsockret i recepten utan att du kan ju hålla koll på på blandningen... bättre att ha lite för lite för sen kan du ju alltid tillägga mer när du andvänder sp:n men tar du i för mycket blir det torrt och sprickingt!
Så här kletig får smeten gärna vara för att när den vilar så blir den mer som..play doh? hihi alltså den är inte så torr efter någon timme. Gör gärna sp:n dagen innan du behöver använda den ;)
Jag lägger plast i en skål och sedan i sp så att den inte rinner ut...
Plasta VÄL! Så här ser den ut färdig...jag ska dock använda den om ett par timmar :) Jag valde att ha den vit och färga den allt eftersom pågrund av att jag vill ha flera olika färger. :D

Nu är det taco time med barnen! :D

Kram på er alla!

1 kommentar:

  1. Hej Soley!!
    vilka härliga tårtor du har gjort.
    jag har en fråga var kan jag köpa färger till tårta och inte bara färger utan allt material som glycerin osv... jag ska också göra en boobtårta.
    tack/ Roya

    SvaraRadera