tisdag 5 april 2011

Fyllningar till tårta!

Jag skulle ju ge er recept på fyllningar som jag hade i min födelsedagstårta! :P

I den övre så hade jag bananfromage och choklad fluff och den nedre så hade jag vaniljmousse och hallonfromage. Bananfromagen är ett recept jag lärde från min mamma när jag var barn..har haft den varje år i mina tårtor och mina barns tårtor för att den är bara föööör god! Men då har vi gjort mammas svampbotten, blandade cocktailbär bananfromage och sen toppad med hemmagjord maräng och massa massa grädde:P
Här kommer recepten iallafall :) :

Bananfromage:
  • 3 ägg
  • 5 gelatinblad
  • 3 dl grädde
  • 2-3 bananer
  • 1 1/2 dl socker
  1. Sätt gelatinbladen i blöt
  2. separera äggen och vispa rödan ihop med sockret
  3. vispa äggvitan hårt
  4. vispa grädden
  5. smält gelatinbladen i vattenbad och blanda sedan ihop med sockret och äggulan
  6. blanda sedan i äggvitan och grädden

chokladfluff:
  • 180 gr choklad (jag hade vanlig marabou, man kan ha i vilket choklad man vill även annat godis som gele, ahlgrens bilar eller vad du nu gillar..till babyshowern hade jag toblerone)
  • 3 dl grädde
  1. Värm upp grädde i kastrull och blanda i det choklad/godis du vill ha. Det skall dock INTE koka
  2. Kyl sedan ner så det är bra att göra det dagen innan man ska fylla tårtan ;)
  3. Sedan är det bara att vispa när man väl ska använda den :)

Vaniljmousse:
  • 3 blad gelatin
  • 2 dl mjölk
  • 3 äggulor
  • 1/2 dl socker
  • 1 msk vaniljsocker
  • 2 dl vispgrädde
  1. Lägg gelatin i blöt
  2. Häll mjölk, äggulor och socker i en kastrull. sjud på svag värme och vispa tills du får en krämig sås
  3. Ta kastrullen från plattan, lägg i gelatin och rör tills det smält.
  4. Vispa krämen då och då tills den svalnat och blanda i vaniljsocker
  5. Vispa grädden och rör ner i krämen.

Hallonfromage (eller vilka bär ni vill använda):
  • 5 st gelatinblad
  • 200 gram hallon
  • 1,5 dl socker
  • 5 st äggulor
  • 3 äggvitor
  • 2 dl grädde
  1. Lägg gelatinbladen i blöt
  2. Mosa hallon
  3. Vispa äggulorna med socker
  4. vispa grädde
  5. vispa äggvitan
  6. Sedan så värmer jag upp bären i kastrull och rör i gelatinbladen så att dom smälter 
  7. Därefter blandar jag i bären i äggulan med sockret
  8. Blandar sedan i äggvitan
  9. och tillsist grädden
Det tar en stund att stelna men jag fyller tårtan eller dessertglasen om det är det man vill och ställer in det i kylen så att det stelnar :D

Här har ni iallafall lite fyllningar som jag tycker om :P

Kramisar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar